آموزش کامند نویسی پیشزفته (NBT tags) قسمت 2

به نام خدا

سلام.تو یکی از مطالب قبلیم آموزش چندتا NBT tag داده بودم که امیدوارم به دردتون خورده باشه.اما همونطور که گفتم NBT tag های خیلی زیادی وجود داره.امرور میخوام چند تا دیگه ازشون رو بتون یاد بدم.

NBT tag های امروز مربوط میشن به mob spawner . یعنی با این NBT های میتونین یه mob spawner درست کنین که خودتون مشخص کنین چکار کنه.خب چونکه برای استفاده از NBT های موب اسپاونر باید تقریبا یا همشون رو بزنین یا هیچ کدومشون رو نزنین ، اول همه رو میگم بعد مثال میزنم.

راستی ورژنی که این NBT ها توش کار میکنن 1.11.2 هست.البته بعضیا تو بقیه ورژنا هم کار میکنن ولی بهتره از همین ورژن استفاده کنین.

لیست NBT ها و توضیح کوتاه :

SpawnData : مشخصات موبی که اسپاون میکنه.

SpawnRange : محدوده ای (شعاعی ) که موب های mob spawner توش اسپاون میشن.

SpawnCount : تعداد موب هایی که هر بار اسپاون میشن. ( چند تایی اسپاون کردن)

MaxNearbyEntities : حداکثر موب های موجود در همون محدوده ( که بالا گفتیم ) . که اگه انقدر اسپاون کرد تا یکی رو نکشید بعدی اسپاون نمیشه.

MinSpawnDelay : حداقل فاصله بین اسپاون موب ها

MaxSpawnDelay : حداکثر فاصله بین اسپاون موب ها

RequiredPlayerRange : حداکثر فاصله ای که بازیکن باید با mob spawner داشته باشه و اگه از این محدوده بیرون بره mob spawner دیگه کار نمیکنه تار برگردین.

نکته : فک کنم حروف کوچیک و بزرگ مهم باشه

نکته 2 : واسه MinSpawnDelay و MaxSpawnDelay باید از واحد 20 تایی استفاده کنین.یعنی عددی که میزارین جلوش باید 20 برابر زمانی باشه که میخواین وارد کنین.مثلا برای 2 ثانیه باید بزنین 40.

نکته 3 : بجر SpawnData برای استفاده از همه فقط کافیه بنویسینش و یه : بزارین جلوش و بعد یه عدد . البته دقت داشته باشین که NBT هارو باید تو یه {   } بزارین.

نکته 4 : برای استفاده از SpawnData اول مینویسینش ، بعد یه : بعد توی {    } چیزی که باید رو مینویسین.یعنی اینطور :

SpawnData:{chizi ke mikhayn}

نکته 5 : برای استفاده از این NBT ها از کامند setblock استفاده میکنیم.

نکته 5 : بهتره از کامند بلاک استفاده کنین.

خب اول یه توضیح کوتاه درمورد setblock بدم.

با این کامند شما میتونین هر بلاکی که میخواین رو یه جایی از زمین بزارین.که فرمولش اینه :

/setblock ~ ~ ~ blockmoredenazar data shiveblockgozari {NBT}

اسلش اوله. setblock که همیشه ثابته باش کاری نداریم. ~ ~ ~ هم که مختصات کحل قرار گیری بلاکه .اگه بزنین ~ ~ ~ همون جایی که هستین میزارش. blockemoredenazar هم که بلاکیه که میخواین بزارین که ما میخویم موب اسپوانر بزاریم.حواستون باشه همونطور که تو مطلیب قبل گفتم باید آی دی رو بزنین و آی دی همه چیز مثل اسمش نیست.مثلا برای oak wood باید بنویسین log. برای موب اسپاونر هم باید بنویسین mob_spawner . و data هم که برای بعضی بلاک ها مهمه ( ولی در هر صورت باید بزنینش ) نوع بلاک رو مشخص میکنه.مثلا برای log نوع چوب رو مشخص میکنه یا برای dye رنگِ رنگو مشخص میکنه یا …

shiveblockgozari (شیه بلاک گزاری) هم بهتره replace بزارین که اگه بلاکی اونجا بود این بیاد جاش. و اما NBT ها. توضیحات رو دادم ولی بدون مثال مسی چیزی نمیفهمه.

مثال 1 : بالای کامند بلاک یه موب اسپاونر بزارید که آیرون گالم اسپاون کنه.

/setblock ~ ~1 ~ mob_spawner 0 replace {SpawnData:{id:villager_golem}}

اسلش اوله . setblock خو نیاز به توضیح نداره. مختصات رو هم که دادیم ~ 1~ ~ که یعنی یکی بالای محل ورود کامند. mob_spawner هم که آیدی موب اسپاونره. 0 هم واسه موب اسپاونر همون 0 بزنین. replace هم که یعنی اگه جایی که بلاک قراره گزاشته بشه بلاک دیگه ای بود این بیاد جاش.این چیزایی که الان گفتم رو دیگه نمیگم چون همش همینه . (تو همه مثالا ) . خب برای اینکه مشخصات موب رو وارد کنیم از SpawnData استفاده میکنیم که فرمولش رو گفتم.اما برای استفاده از این NBT باید از یه سری NBT دیگه هم استفاده کنین که توی قسمت سوم که حدودا نصفشو نوشتم اونارو میگم.فعلا برای اینکه بگین چه موبی اسپاون کنه از id استفاده کنین. یعنی بنویسید : id و جلوش آی دی موب رو بنویسید. آی دی آیرون گالم villager_gome هست.الان این موب اسپوانر آیرون گالم احضار میکنه که خیلی خوبه.

مثال 2 : بالای کامند بلاک یه موب اسپاونر بزارید که هر ثانیه 2 تا زامبی در شعاع 10 بلاکیش احضار کنه و اگه ازش 10 بلاک دورشدین دیگه کار نکنه و حداکثر 10 تا زامبی دورش باشه. ( البته جایی که نور باشه کار نمیکنه. )

/setblock ~ ~1 ~ minecraft:mob_spawner 0 replace {SpawnData:{id:zombie},SpawnRange:10,SpawnCount:2,MinSpawnDelay:20,MaxSpawnDelay:20,RequiredPlayerRange:10,MaxNearbyEntities:10}

اسلش اوله. تو قسمت SpawnData آی دی رو زدیم zombie که آی دی زامبی در ورژن 1.11.2 هست.حواستون باشه که موبی که قراره اسپاون شه باید تو شرایط مناسب باشه.مثلا اگه بزنین زامبی باید بزارینش تو تاریکی. SpawnRange رو هم دادیم 10 که یعنی موب هایی که اسپاون میشن حداکثر 10 بلاک با موب اسپاونر فاصله دارن ( البته شاید برن بیرون ) . SpawnCount رو هم دادیم 2 یعنی 2 تا 2 تا اسپاون کنه. MinSpawnDelay و MaxSpawnDelay رو هم دادیم 20 یعنی 1 ثانیه. یعنی حداقل و حداکثر با فاصله یه ثانیه موب اسپاون کنه. RequiredPlayerRange رو هم دادیم 10 یعنی اگه 10 بلاک ازش دوز شیم دیگه کار نکنه ( خاموش بشه )

یه مثال دیگه هم میزنم که خوب یاد بگیرین. یهتون پیشنهاد میکنم قسمت سوم مطلبم که دارم مینویسم رو هم بخونید چون خیلی به این مطلب کمک میکنه. به درد SpawnData میخوره . مثلا یه موب اسپاونر میسازید که زامبی با ست کامل الماس اسپاون کنه. از مطلب دور نشم . مثال آخر رو بزنم تموم.

مثال 3 : یه موب اسپاونر بالای کامند بلاک بزارین که هر 3 ثانیه یه آیرون گالم احضار کنه . محدوده اش 20 بلاک باشه و اگه 2000 بلاک ازش دور شدین کار نکنه. حداکثر 100 تا آیرون گالم دورش باشه.

/setblock ~ ~1 ~ mob_spawner 0 replace {SpawnData:{id:villager_golem},SpawnCount:1,MinSpawnDelay:60,MaxSpawnDelay:60,SpawnRange:20,RequiredPlayerRange:2000,MaxNearbyEntities:100}

اسلش اوله.تو قسمت SpawnData آی دی رو دادیم villager_golem که آی دی آیرون گالمه. SpawnCount رو دادیم 1 که یعنی یکی یکی اسپاون کنه. MinSpawnDelay و MaxSpawnDelay رو هم دادیم 60 که یعنی 3 ثانیه.یعنی هر 3 ثانیه یه بار موب اسپاون کنه. SpawnRange رو هم دادیم 20 یعنی موب هایی که اسپاون میشن موقع اسپاون حداکثر 20 بلاک با موب اسپاونر فاصله دارن . RequiredPlayerRange رو هم دادیم 2000 یعنی باید 2000 بلاک ازش دور شیم تا خاموش شه.که یعنی به سادگی خاموش نمیشه. MaxNearbyEntities رو هم دادیم 100 یعنی تا وقتی 100 تا آیرون گالم دورش نیستن هی بسازه ( اسپاون کنه ) .

خب اینم از این. زیادم سخت نیست فقط کلماتش یکم سختن. قسمت سوم رو هم بزودی میزارم که خیلی بهتر از بقیه مطالبمه و در مورد NBT های کامند summon هست که میتونی ازشون تو موب اسپاونر هم استفاده کنین. برای اختتامیه این مطلب یه کامند میدم ولی توضیح باشه برای مطلب بعد.

این کامند یه ویلیجر میاره که سوار یه آیرون گالمی که سوار خفاشه و پرواز میکنه هست.

/summon minecraft:bat ~ ~1 ~ {Passengers:[{id:villager_golem,Passengers:[{id:villager}]}]}

البته توضیح هم ندم معلوم چیه. خب خداخافظ امیدوارم ایم مطلب به دردتون بخوره.

59+
اگه شما هم دوست دارین اطلاعاتتون رو با بقیه به اشتراک بذارید و نویسنده سایت بشین اینجا کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *

برای مشاهده یکی از پست های سایت
بصورت تصادفی اینجا کلیک کنید.