آموزش ساخت مپ [قدم سوم]

آموزش ساخت مپ

سلام سلام LegendPowerAK ام اینم قسمت سوم آموزش ساخت مپ.توی این قسمت بیشتر به ساخت یک لابی خوب برای مپ میپردازیم:)

معمولا هر مپی رو که بازی کرده بودید دارای یک لابی برای معرفی creators و rules و توضیحات بازی و اینجور چیزا بوده.حالا بعضیاش یا خیلی مسخره بودن و یا بعضیاشم خیلی جذاب.

یکی از مهم ترین کار هایی که باید بعد از آمادگی برای ساخت مپ انجام بدید ساخت لابیه که برای ساختش باید حتما به نکات زیر توجه کنید.

1-لابی خیلی بزرگ یا خیلی کوچیک نباشه

معمولا داخل سرور ها (جدیدا) لابی هارو بزرگ و دارای راز میسازن.مثلا اگر اکستریم کرافت رو دیده باشید داخل لابیش حدود 20 یا 30 تا هد پنهان کرده که با پیدا کردن همشون یه جایزه ای بهتون میده حالا نمیدونم چیه و خییلی بزرگ بودن لابی سرور این کار رو سخت کرده.اما اگر شما داخل یک مپ مینی گیم یا ادونچر لابیتون رو بزرگ بسازید فردی که داره بازی میکنه به علت singleplayer بودن احساس تنهایی زیادی توی لابی بهش دست میده و کلا حس و حال بازی رو ازش میگیره و بازدهی مپتون پایین میاد و اگر هم خیلی لابیتون رو کوچیک بسازین جوری که فرد با 90 درجه چرخیدن تابلو های rules برن تو بستم الحاق طرف و با 90 درجه دیگه هد سازنده بره جای هد پلیر(حالا مثال زدم در این حدم کوچیک کلا نمیشه:| ) فرد واقعا از همون اول احساس نوب بودن سازندۀ مپ بهش دست میده و میفهمه که با چه سازنده ای طرفه و با بعد از کمی بازی کردن سریع از مپ خارج میشه و شایدم پاکش کنه.پس لابی خیلی تاثیر گذاره حواستون باشه.

برای مثال لابی بالا جزو لابی های کوچیک محسوب میشه و همون قضیه بستم الحاق و هد و اینا رخ میده برای پلیر.

و این جزو لابی های بزرگه که کلا نمیدونم چرا از نت دانلود کرده گذاشته؟ولی اصلا بدرد لابی مینی گیم نمیخوره(بین خودمون بمونه ولی برای لابی سرورم افتضاحه)

البته برای بعضی از مپ ها (بیشتر مینی گیم ها) لابی بزرگ بدرد بخور هم هست اما معمولا اونا لابی رو به یه صورت جذاب میکنن.

2-لابی خوشگل باشه

اصلا بدون مقدمه شما این عکسو نگا کنید:

الان خداوکیلی این لابی شمارو جذب میکنه واسه شروع بازی؟

یا اینو نگا کنید:

حالا با اینکه این لابیم برخی مشکلاتو داره ولی توش خلاقیت بخرج داده و با بلاک های بیشتری اونو ساخته و یک کار جالب دیگه هم که انجام داده اینه که RULES رو توی دست جنازه قرار داده که میتونید بردارید و بخونید 🙂 .(البته این لابی اصلیش نیست این فقط world spawnش اینجا ست شده لابی با کلیک روی تابلوی سمت چپ باز میشه)

لابیتون رو اگر میخواید خوب بسازید اصلا از یک نوع بلاک استفاده نکنید و از پله ها و نیم بلاک ها بیشتر استفاده کنید و ترکیب بلاک هارو باهم با کمی تمرین پیدا کنید.

از ایده های خوب توی لابیتون استفاده کنید مثلا عکس بالا که مربوت به بازی plumber یا همون لوله کش هست جنازه ای از توی لولۀ فاضل آب بیرون اومده که قوانین بازی توی دستشه و این خودش یه ایدست و سعی کنید از لابی های تکراری که روی یه دیوارش قوانین هست و روی دیوار کناریش شروع بازی و… استفاده نکنید و یکم بهتر بسازیدش.

یه نکتۀ دیگه هم هست که button هایی که میسازید و پشتشون کامند بلاک میزارید اگر کنار هم باشن کامند ها باهم اجرا میشن و برای همین میتونید از کامند testforblock روی button هاتون استفاده کنید که بهتون کارشو یاد میدم که کلیدتون به این شکل در میاد که هیچ کامند بلاکی پشتش نیست ولی با فشردنش کامند ها اجرا میشن:

شما برای testforblock روی button ها باید کامند زیر رو اجرا کنید:

testforblock X Y Z wooden_button NUMBER

خوب توی کامند بالایی کلمۀ Testforblock یعنی امتحان کن یا بگرد دنبال یک بلاک توی یک مختصات خاص که آیا اون بلاک اونجا هست یا خیر؟

به جای X Y Z باید مختصات کلید یا button رو بنویسید که میتونید با فشردن کلید f3 و نگه داشتن موس روی button با هر بار زدن کلید Tab مختصات X یا Y و یا Z کلید بلاک یا کلیدتون رو بگیرید.

اون wooden_button هم که اسم کلیده که میتونه stone_button (کلید سنگی) هم باشه.

و شمارۀ آخر که نسبت به بقیۀ دستورات سخت تره یه عدده که فعال بودن یا فعال نبودن کلید رو مشخص میکنه یعنی اگر مثلا 5 باشه یعنی بگرد دنبال دکمه ای که فعال نیست و اگر 13 باشه تا دکمه رو فعال کنید اون کامند بلاک دکمه رو فعال میکنه.برای این کار کلید هر سمت بلاک که باشه اعداد تغییر میکنن یعنی به X Y Z بستگی داره:

اگر کلید بالای بلاک باشه:

فعالش 13 و غیر فعالش 5.

اگر کلید جلو و سمت چپ بلاک باشه:

فعالش 12 و غیر فعالش 4.

اگر کلید جلو و سمت راست بلاک باشه:

فعالش 10 و غیر فعالش 2.

اگر کلید زیر بلاک باشه:

فعالش 8 و غیر فعالش 0.

اگر کلید عقب و سمت چپ بلاک باشه(حواستون باشه xyz برعکس شدن یعنی عکس اونطرف بلاک هست):

فعالش 11 و غیر فعالش 3.

اگر کلید عقب و سمت راست بلاک باشه(حواستون باشه xyz برعکس شدن یعنی عکس اونطرف بلاک هست):

فعالش 9 و غیر فعالش 1.

برای اینکه اون خط های X و Y و Z که به رنگ های سبز و قرمز و ابی توی تصویر بالا نشان داده شدن برای شما داخل ماینکرافت فعال بشن کلید f3 رو بزنید و موس وسط صفحه به این خطوط تبدیل میشه و میتونید در محل مشخص وایسید.

خوب حالا این کامند رو شما باید روی یک کامند بلاک repeater در حالت Always Active بزارید.حالا چرا repeat? کامند بلاک ها repeater که معنیشون میشه تکرار کننده یک کامند رو در هر ثانیه 20 بار تکرار میکنن و وقتی ما کامند Testfor رو روشون میزاریم هر لحظه که بلاک توی مختصات باشه کامند بلاک سیگنال میفرسته و میگه که بلاک اکتیوه یا نه.حالا معمولا این کامند بلاک ها روی مخ هستند و بخش چت رو پر از پیام میکنن برای اینکه این پیام هارو غیر فعال کنید این کد رو توی بخش چت بنویسید:

gamerule commandblockoutput false

این کامند خروجی تمام کامند بلاک ها که یک پیام توی بخش چت میفرستن رو غیر فعال میکنه و شما دیگه از پیام های کامند بلاک های repeater اذیت نمیشید.

برای این کد که کلید رو در حالت فعال پیدا کنه یکی از این کامند بلاک هارو با مشخصات زیر بسازید:

حالا با قرار دادن این کامند بلاک این بلاک های دیگه رو جلوش بزارید و داخل کامند بلاک های مورد نظر کامند های دلخواهتون رو بنویسید:

بلاک ها به ترتیب :

Repeater CommandBlock > Comprator > Repeater > CommandBlocks

خوب اینم از دکمۀ شما 🙂

3-لابی رو جذاب و خلاق بسازید.

لابی نباید کسل کننده و یک شکل باشه اگر مپتون به صورت مینی گیم هست و قراره هر بار به لابی برگردید باید روی لابی زیاد کار کنید و اگر بازی به صورت adventure یا survival و… هست فقط یکم کار روش انجام بدید کافیه.

برای مثال میتونید داخل لابیتون از یه کلید و کامند بلاک استفاده کنید که فشفشه میزنه با هر بار کلیک روی button یا disco floor بسازید که بهتون یاد میدمش.برای fire rocket ها میتونید از کامند زیر استفاده کنید:

/summon minecraft:fireworks_rocket ~ ~5 ~ {LifeTime:20,FireworksItem:{id:fireworks,Count:1,tag:{Fireworks:{Explosions:[{Type:1,Flicker:0,Trail:0,Colors:[16777215],FadeColors:[16777215]}]}}}}

حالا کامند اینجا یکم خر تو خره هر وقت کپیش کنید درست میشه.

برای ساخت دیسکو فلور اول یه شکل واسه قاب floor درست کنید مثل شکل زیر:

این قالبی که میسازید باید داخل لابی باشه.حالا چند تا کپی ازش خارج از لابی بسازید هر مقدار که دوست دارید دیسکو فلور متفاوت باشه.مثل شکل زیر کنار هم بسازیدشون و زیر هر کدومشون به صورت متفاوت از wool های رنگی متفاوت (پشم) یا concrete های رنگی استفاده کنید (هر کدوم با دیگری فرق داشته باشه)

توی عکس بالا اونی که خالیه اونیه که توی لابیه.خوب حالا ما باید با استفاده از یک timer و چهار کامند بلاک (چهار تا disco floor مختلف ساختیم پس چهار تا کامند بلاک استفاده میکنیم) باید هر لحظه چهار disco floor رو با استفاده از کامند clone به جای disco floor اصلی به صورت زیر قرار بدید.

قبلش بزارید اونایی که کامند clone رو نمیدونن براشون توضیحش بدم.

کامند clone کارش کپی کردن یک محدوده به محدودۀ دیگه هست و به این صورت نوشته میشه:

clone X1 Y1 Z1 X2 Y2 Z2 X3 Y3 Z3

XYZ یک مختصات گوشۀ اول اون محدوده ایه که شما میخواید کپی کنید مثلا توی عکس زیر بلاک gold مختصات اوله که مختصاتش 261x 24y -627z هست.

کامند clone محدودۀ داخل xyz اول و xyz دوم رو کپی میکنه.پس این مختصاتی که ما دادیم شامل هوای دور شیئ ما هم میشه چون Xyz اول یک بلاک از هر گوشۀ شیئ ما فاصله داره پس موقع کپی کردن هوای دورش رو هم کپی میکنه پس حواستون باشه چه محدوده ای رو مینویسید.حالا توی شکل زیر ما Xyz دوم که محدودۀ رو مشخص میکنه رو میگیریم که همون بلاک طلا هست.

حالا هر چیزی که توی پشم های مشخص شدۀ پایین وجود داره + چیزایی که توی خودشون وجود دارن کپی میشن(پشم ها کپی نمیشن اینارو فقط گذاشتم تا محدوده رو نشون بدم)

و در آخر باید Xyz آخر رو که نقطۀ تقاطع خطوط x و y و z هست رو وارد کنیم.اگر کلید f3 رو فشار بدید خطوط برای شما نمایان میشن.حالا در نقطه ای بایستید که این خطوط به این شکل در بیان.

خوب این همون نقطۀ برخورده حالا با همین زاویه به سمت سازتون برید و پایین ترین نقطه (نسبت به ارتفاع Xyz اول) رو پیدا کنید و نقطۀ اتصال دو xyz اول و دوم رو به اون نقطه پیدا کنید.

این نقطه همون نقطه ایه که باید برای xyz سوم بدید (نرید یهو اونجارو به عنوان xyz سوم انتخاب کنید بقیۀ مطلب رو بخونید).یعنی شما اگر بخواید این سازه رو که مختصاتشو بدست آوردید جایی کپی کنید باید در همون زاویه وایستید و اون نقطه رو به طور ذهنی از سازتون اونجا تجسم کنید بعد نقطه رو وارد کنید برای اینکه بهتر بفهمید به عکس زیر نگاه کنید.

اینا همون خطوط xyz در ابعاد بزرگ تر هستن اگر دقیقا مختصات اون نقطۀ زرد رو بگیریم و بدیم شکل به نسبت همون Xyz سومی که ازش بدست آوردیم اونجا کپی میشه.(یعنی زاویش همونجوریه حالا البته این شکلی که ساختم همه طرفش یک شکله).

مختصات نقطۀ اول : 261x 24y -627z

مختصات نقطۀ دوم : 256x 27y -632z

مختصات نقطۀ سوم(نقطۀ زرد داخل خطوط xایکس yوای و zزد) : 268x 24y -627z

نتیجۀ کار:

البته هنوز یه بلاک سبز y باقی مونده ولی بقیه بلاک ها هوا به جاشون گذاشته شده چون در محدودۀ مشخص شده دور شیئ هواست.البته توقع نداشته باشید با یک دور خوندن این متون بتونید کامند رو یاد بگیرید باید یکم کار کنید تا قلقش دستتون بیاد.

حالا با توجه به آموزش clone که در بالا هست چهار دیسکو فلور رو روی xyz سوم دیسکو فلور اصلی داخل لابی تنظیم میکنیم و کامند بلاک هاشون رو به این صورت قرار میدیم.

حالا سریع lever رو میکشیم و سریع برش میگردونیم تا timer فعال شه (سریعا بعد از فعال کردن lever بکنیدش) حالا برید به لابی و نتیجۀ کارتون رو ببینید:) .

حالا توی گیف بالا به علت گیف بودن و پایین اومدن فریم ها بیشتر دو تا از دیسکو ها معلوم میشن که هی در حال تغییرن ولی در اصل خیلی بهتر از این در میاد.

4-لابی به مپ ربط داشته باشه.

مثلا اگر لابیتون رو خیلی فان و جذاب بسازید و مپتون مثلا داستان درام یا … باشه افراد اول حس حالشون نسبت به مپ فان میشه و میگن قراره یه مپ جالب ببینیم و مپتون خیلی بازدهی خوبی نمیده ولی اگر از همون اول دور و بر لابی رو شبیه فضای مپ بسازید فرد بیشتر بازی رو میتونه پی بینی کنه و مپتون بازدهی خوبی میده.حالا البته لابی ها معمولا توی مپ هایی هستن که قراره هی بری داخلشون مثل مپ های minigame که برای انتخاب مرحله و اینجور چیزا باید هر بار به لابی برگردید پس خیلی روی لابی های مپ هایی با عنوان های دیگه وقت نزارید (اونا دیگه اسپان محسوب میشن نه لابی)

خوب اینم از این آموزش امیدواردم لذت برده باشید من LegendPowerAK هستم :/ دیگه امیدوارم شناخته باشید منو از مطالبم و دوستان باز هم میگم این مطالب نه توی اینترنت به زبان فارسی پیدا میشه و نه انگلیسی و اگر هم پیدا کنید همش جدا جدا هستن و درکشون سخته و به زبان روان نیستن 🙂 .در کل خواستم بگم این مطالبو در اختیارتون میزارم و میشینم اینقدر gif میسازم عکس میسازم متن مینویسم کد آماده میکنم و… یه حمایتی بکنید با تشکر حدود 2000 و خورده ای کلمه شد:/

127+
اگه شما هم دوست دارین اطلاعاتتون رو با بقیه به اشتراک بذارید و نویسنده سایت بشین اینجا کلیک کنید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کپچا *

برای مشاهده یکی از پست های سایت
بصورت تصادفی اینجا کلیک کنید.